tisdag 25 november 2008

Äntligen lite sans inom Centern

Eller snarare, det har alltid funnits förnuftiga människor inom centern. Men äntligen verkar de ha fått genomslag i ledningen.

"Kärnkraften blir kvar som en viktig del av svensk energiförsörjning under överskådlig tid. Det beskedet gav näringsminister Maud Olofsson (c) till den svenska industrin i dag.-Sluta tjafsa om att vi är för eller emot, utan se att vi kan använda så mycket resurser vi bara kan, sade Olofsson i ett tal inför arbetsgivare och fack inom industrin."

Det är ett steg mot en rationell energipolitik där politiker inte tar beslut om enskilda energikällor utan låter industrin och energibolagen bygga alla energikällor som kan klara av en viss lista med miljö och säkerhetskrav. Det enda som står kvar nu är att avlägsna lagen som förbjudet nybyggnation av reaktorer, att avlägsna straffbeskattningen på kärnkraft(effektskatten) och att dumpa elcertifikaten. Gör man det så kommer Sverige ha en energipolitik som faktiskt är anständig.

Får hoppas alliansen nu rycker upp sig i integritetsfrågor som FRA och IPRED också, då kanske man kan börja funder på att rösta på något alliansparti igen! Annars kan nog piratpartiet hälsa en till medlem välkommen nångång under 2009.

- Johan

4 kommentarer:

Rick Falkvinge (pp) sa...

Du är hjärligt välkommen när du känner att tiden är mogen.

Annars är vi lika glada för om du driver frågorna inom ditt befintliga parti, och har reell möjlighet att påverka det. Det viktigaste är att medborgarrättsfrågorna får politiskt genomslag, inte genom vilket parti de får det.

Men den dag du känner att du slåss mot väderkvarnar i de etablerade partierna, så är du mer än hjärtligt välkommen.

Rick

Gröna Liberaler sa...

Hoppas att ni blir tillräckligt stora för att kunna påverka på riktigt Rick. Det behövs en röst från den nya generationen som talar med de större partiena. Det är ju oerhört tydligt när man ser ungdomspartierna. Hoppas att MUF gör sig så förbannat jobbiga de kan för att påverka Reinfeldt.

För övrigt, jag tycker att PP är intressanta framförallt i och med laglig piratkopiering/fri fildelning. Jag och Johan har diskuterat Upphovsrätt och patent mycket i det senaste och för mig ser jag en lucka i mitt eget resonemang och det är medicinpatenten (verkar vara där man hamnar oftast).

Läser faktiskt på er sida i detta nu (skall nämna att jag just nu ligger som försöksperson på CPU12 på Sahlgrenska i Göteborg, AstraZenecas forskningsavdelning för människoförsök) och jag tycker det jag läser är intressant.

Jag måste dock säga att som liberal se en stat stå för upphandling och direktiv för vad som skall forskas i en privat industri är lite magstarkt till och med för mig. Jag vill ha så lite påverkan från staten som möjligt. Jag har inte riktigt kommit fram till vad jag tycker gällande medicinen än faktiskt. Det är en väldigt svår fråga.

"De lägger alla runt 15% av sina intäkter på forskning. De andra 85 procenten går till annat, enligt deras egna siffror. Siffran är typisk för branschen." Är ju en sanning med modifikation. 5 miljarder går till forskning (löner inräknat?), 9 miljarder är vinst och resten av de 29 miljarder som är sale går till att omsätta företagets andra kostnader. Jag kan för lite för att veta om det är mycket eller lite, men att hälften av det de sålt för under året försvinner i form av löner, hyror, fastigheter, licenser och mycket mer vad det innebär att vara ett multinationellt läkemedelsbolag, tycker inte jag låter så märkligt.

Jag undrar verkligen om det skulle bli så mycket bättre utav att staten stod för stålarna direkt, alltså detaljstyrde vad det bör forskas på. Om det nu är så att det går att minimera de fasta kostnaderna bör inte en uppstickare kunna göra detta och därmed pressa sina priser. Pressade priser leder till ökad konkurrens och i sin tur lägre kostnader för oss konsumenter, kanske är jag blåögd och naiv nu dock :).

Som sagt, jag är lite oklar i huvudet angående detta och diskuterar det gärna för att få en bättre insikt och en stabilare åsikt.

Nu klagar forskningssjuksköterskorna på mig för jag är vaken för sent.

/Nils

Ps. skall prata med chefen här imorgon och fråga vad hon tycker :).

Christoffer Willenfort sa...

Lite OT om mediciner

Det man ska tänka på är att en icke försumbar del av kostnaderna går åt till att hantera alla de OLIKA regelverk som finns.

En väldigt enkel besparing för alla medicinföretag skulle vara om man fick EU att sätta upp ett gemensamt regelverk och sen samtalade med USA och Japan för harmonisering av regler med dem.

Detta skulle gynna alla.

Johan sa...

Tack Rick!

Dessvärre är jag inte engagerad i något parti. Hade funderingar på att engagera mig i folkpartieteftersom energifrågor är viktiga för mig. Men efter FRA och IPRED känns det dödfött att lyfta ett finger för det partiet. Bor inte heller längre i Sverige vilket försvårar engagemang i de traditionella partierna, verkar som det hade gått smidigare inom pp :)

Den som lever får se, förhoppningsvis inser allianspartierna vilka enorma misstag de gjort.

Hur ställer sig pp till andra klassiska frågor som tex friheten att göra vad man vill med sin egen kropp? Jag förstår att ni inte driver den frågan just nu, men den ligger ju rätt nära ideologiskt.