torsdag 20 november 2008

Tillbaka från Frankrike




Kom just hem igen efter att ha spenderat 3,5 dagar i Aix en Provence med att lyssna på en massa föredrag om högtemperaturreaktorer. Det hela ingår i Euroatom projeket RAPHAEL. Är lite kluven till om det var 3 väl spenderade dagar eller ej. Det var i princip inget om härdfysik överhuvudtaget och eftersom jag är härdfysiker så var jag mer eller mindre lekman där. Allt handlade om material och olika system, tex heat exchangers, material som kan fixa 800+ graders temperaturer, hur grafiten i reaktorerna beter sig under bestrålning och högtemp osv.

Vissa av föredragen var urbotat tråkiga, två timmar tex var enbart om heliumpumpar och de gick in i så mycket detalj att de till och med diskuterade vilka smörjmedel man kan använda i lagren i pumpmotorerna! Det är så långt ifrån det jag sysslar med man bara kan komma och jag somnade till ett antal gånger. Tacka gud för att jag inte jobbar med sånt, fast härdfysik är nog lika tråkigt för dom som smörjmedel är för mig :)

Materialvetenskapen var iallafall riktigt intressant, jag var inte till fullo medveten om vilken utmaning det är att faktiskt bygga grejer som ska kunna fixa 900 grader i 30-40 år utan att gå sönder. Men mest intressant var nog sista föredraget jag lyssnade på som hölls av en AREVA lirare, han pratade en hel del om vilka marknader det finns för högtemperaturreaktorer. Han pekade väldigt snabbt ut att elbolagen, iallafall de europeiska, inte är de minsta intresserade av varken pebble bed reaktorer eller någon annan högtempreaktor(kallar dom HTR från nu för att förenkla skrivandet). De trivs med lättvattenreaktorer, de vet vad de kostar, hur man ska driva dom osv. HTR är för stor osäkerhete för dom utan att än så länge ha någon riktig fördel ekonomiskt. Däremot finns det en ENORM potentiell marknaden att använda HTR för processvärme. 

Det som var intressant där är också att den mesta av processvärmen som industrin behöver är höggradig ånga runt 550 grader varm. För de tillämpningarna behöver man helt enkelt inte gå upp till 800-900 grader så som många HTR designer strävar efter, faktiskt måste jag säga att det börjar kännas meningslöst att ens sikta på de temperaturerna, åtminstone till en början. Det känns som det mest logiska vore att designa en pebble bed reaktor som bara drivs vid runt 600 grader, det hade förenklat allt. Man hade sluppit massa exotisk materialutveckling osv och kanske kunnat använda en hel del vanliga industriella komponenter direkt. En sån reaktor hade nog varit jäkligt billig. Hela besattheten med 800-1000 grader verka komma från väteproduktion, men förutom de industriella användningar som redan finns för väte så tror jag väte är en riktig dead end. Hela iden att ersätta flytande bränslen med väte är iallafall i mina ögon så korkat och komplicerar att det verkar helt dödfött. Både batterier och att konvertera väte till flytande bränslen är bättre alternativ till att använda väte direkt.

Nåja det var mitt trötta skrivandet just nu, dags att hoppa i duschen och sen sova! Det var skönt att få se lite solsken under senaste dagarna iallafall!

- Johan


3 kommentarer:

Den Blivande Framtidsoptimisten sa...

Aix En Provence är en mycket trevlig stad, hoppas att du hade tid att se lite av staden och omgivningen!

Angående HTR och processvärme så har jag undrat hur det skulle gå till att använda värmen för industrin och (ev.) bostadsuppvärmning? Minns att jag hade en föreläsare i fysik som pratade om att man använt Forsmark för att värma upp den närliggande orten med samma namn, men det kanske bara var önsketänkande eller länge sedan nu?

Med tanke på vilket kallt land vi lever i känns det ju som en trevlig idé att kunna använda all den där värmen under vintern, men t.ex. hur nära Stockholm skulle man behöva bygga för att det skulle vara praktiskt möjligt och ekonomiskt genomförbart?

Btw, tycker om nya bloggen! Keep going strong. :)

Natrix sa...

Du har helt rätt i att det blir svårt att ersätta flytande bränslen som kolväten. De är helt enkelt bekväma och mycket energitäta. Till alla fasta installationer är de onödiga. De kan man förse med energi från kärnkraft om man tycker det är bra och med energi från vinden om man tycker det är bra. Jordens kol, olje och gastillgångar borde reserveras till motorer som inte kan förses med en sladd.

Johan sa...

Los,
Dessvärre så blev det ingen stadstur för mig denna gången :( Men jag lär nog hamna i Aix fler gånger med tanken på hur många konferenser som annordnas där och i Cadarache.

Just hur man ska använda värmen verkar vara ett litet bekymmer. Att designa heat exchangers och alla andra system som kan fixa temperaturerna verkar inte lätt. Men jag har väldigt dålig koll på materialbiten av det hela. Men om man tänker sig ånga vid runt 550 grader så är det inga problem, det används redan storskaligt inom industrier. Exakt hur systemen fungerar vet jag inte men det är standardteknik.

För fjärrvärme hade man bara behövet värma upp vatten i en slinga kopplad efter turbinen och dra nytta av restvärmen som är kvar. Jag vet inte vilka temperaturer man bruka ha i fjärrvärmenät men det är en baggis. Forsmark har aldrig använts för det men däremot ågestareaktorn.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ågestaverket
Finns flera ryska reaktorer som producerar fjärrvärme också så vitt jag vet. Det fanns planer på att använda ringhals för fjärrvärme till göteborg. Vet inte riktigt varför det las ner men förmodligen en kombination av politisk och ekonomiska skäl. Hur nära en storstad kärnkraftverken måste vara vet jag inte riktigt. Någon som har koll på hur mycket det kostar att bygga ledningar för fjärrvärme?